Tips för att få vikt säkert och saker att undvika

Även om fetma håller på att bli en betydande folkhälsorisk kan det också orsaka hälsoproblem. Det finns dock fortfarande många missförstånd om rätt metoder för att sätta på vikt på ett säkert sätt.

Vissa metoder för att få vikt kan ha allvarliga kort-och långsiktiga effekter på hälsan. Detta innebär en utmaning för människor som behöver få vikt och för dem som är på en hälsosam vikt men vill bygga muskler.

Denna artikel ger tips för att gå upp i vikt säkert och hälsosamt, inklusive vad man ska undvika när man försöker sätta på vikt.

Hur man får vikt hälsosamt

Att sätta på vikt kan vara nödvändigt för en person som är underviktig. Det kan också vara ett mätbart mål för någon som siktar på att bygga muskler.

I allmänhet, förbrukar mer kalorier än kroppens brännskador kommer att resultera i viktökning med gainer. Det kaloriintag som krävs för att uppnå detta kommer att variera från person till person.

Som en guide, konsumerar 300 – 500 kalorier mer än kroppen bränner på en daglig basis är oftast tillräckligt för stadig viktökning. För snabbare viktökning, en person kan behöva konsumera upp till 1 000 kalorier mer per dag.

Många människor felaktigt uppskatta antalet kalorier de konsumerar varje dag. Det kan vara bra att hålla koll på dagligt kaloriintag under en period av 2 – 3 veckor. Detta kan hjälpa en person att förstå hur man justerar sin diet för att få vikt i tillräcklig takt. Det finns flera appar tillgängliga online som kan hjälpa till med kalorispårning.

Människor som försöker att vinna vikt bör också vara uppmärksam på de typer av mat som de konsumerar. Till exempel, äta livsmedel som är höga i socker är ett enkelt sätt att öka kaloriintaget, men det kan också öka en persons risk att utveckla typ 2 diabetes.